/143.djvu

			Dl 
_______________________ 
Trybuna Luda 
f??skstsgidei1Oow??ealco 
Jak stworzyli??my 
film ???Miczurin??? 
Na ekranach Zwi??zku Radzieckiego wy??wietlany jest nowy 
kolorowy film ???Miczurin??? . 
Tw??rc?? filmu oraz autorem sce- 
nariusza jest wybitny mistrz radzieckiej sztuki filmowej ??? 
Aleksander Dow??enko. 
W ci??gu 20 lat swojej dzia??alno??ci tw??rczej, Dow??enko wy?? 
stawi?? 11 film??w, a wiele z nich uzyska??o uznanie ??wiatowe. 
Najbardziej znanymi jego filmami s?? Ziemia??? i 
???Arsenal??? . 
Nov'y film Aleksandra Dow??enki opowiada o ??yciu wielkiego 
rosyjskiego uczonego - nowatora, Iwana Miczurina. 
Oto co opowiada Aleksander Dow??enko o svjojej pracy nad 
filmem ??????Miczurin??? . 
szo??e zdj???? robiono z natury, ???wy?? 
stara??em si?? zawsze tworzy?? 
filmy, kt??re porusza??y powa??ne 
zagadnienia 
spo??eczne, histo?? 
ryczne i naukowe. Swoj?? mis?? 
j??, jako radzieckiego artysty 
pojmuj?? przede wszystkim ja?? 
ko misj?? dzia??acza spo??ecznego. 
My??l filmu o Miczurinie zro?? 
dzi??a si?? we mnie ju?? dawno, 
na kilka lat przed ostatni?? woj 
n??. Pierwszy szkic zrobi??em do?? 
sy?? szybko. W postaci Miczuri?? 
na, w jego znakomitych dzie?? 
??ach naukowych o przekszta???? 
caniu przyrody, odnajdywa??em 
odbicie wielu moich w??asnych 
ukrytych my??li i d????e??. 
W latach tych przebywa??em 
w Kijowie, pracowa??em w Stu?? 
dio Filmowym i cz??sto zasta?? 
nawia??em si?? nad zagadnienia?? 
mi, kt??re le??a??y, zdawa??oby si??, 
poza obr??bem mojej dzia??alno???? 
ci jako re??ysera filmowego. W 
szczeg??lno??ci interesowa??o mnie 
zawsze ogromnie zagadnienie 
ogrodnictwa. Gdybym nie byl 
re??yserem filmowym, najpew?? 
niej zaj????bym si?? nauk?? agro- 
biologiczn??. 
Zagadnienie film u 
kolorowego 
W ten spos??b idea film u o 
Miczurinie zrodzi??a si?? we mnie 
z g????bokich przes??anek we?? 
wn??trznych. Ale jego szybkiej 
realizacji przeszkodzi??a wojna. 
Dopiero dwa lata temu przy?? 
st??pi??em do robienia zdj???? do 
tego filmu. W ci??gu pracy nad 
???Miczurinem???, ca??y nasz zesp???? 
musia?? przezwyci????a?? niezwyk??e 
trudno??ci, w szczeg??lno??ci je ?? 
??li chodzi o zdj??cia kolorowe. 
Kinematografia kolorowa jest 
jeszcze sztuk?? stosunkowo m??o?? 
d?? i cz??sto, m usieli??my szuka?? 
nowych dr??g. Postawi??em so?? 
bie za zadanie osi??gn???? taki ro?? 
dzaj kolor??w, by film nie ro?? 
bi?? wra??enia malowanego albo 
podbarwionego. Wyrzek??em si?? 
nie tylko jakiejkolwiek gry 
barw, tak charakterystycznej 
dla ameryka??skich film??w ko?? 
lorowych i d????y??em przede 
wszystkim do tego, by widz 
zapomnia?? o kolorach, by 
doznawa?? 
on 
wra??enia, 
??e 
film pokazuje mu ??ycie ta- 
[kie, jakim ono Jest. Wi??k- 
mie??cie gdzie ??y?? Miczurin ??? 
by??ym Koz??owie, a obecnie no?? 
sz??cym imi?? wielkiego ogrod?? 
nika. 
Rola Miczurina zosta??a powie 
rzona aktorowi Jaros??awskiego 
Teatru Dramatycznego ??? Gry- 
gori Bie??owowi. Uwa??a??em za 
konieczne osi??gn???? maksymal?? 
ne podobie??stwo aktora z wiel?? 
kim uczonym. Wydaje mi si??, 
??e wyb??r by?? szcz????liwy. Gdy 
przywioz??em Bie??owa, ucharak- 
teryzowanego na Miczurina do 
domu uczonego, to rodzina, przy 
jaciele i uczniowie zdumieni 
byli niezwyk??ym 
podobie???? 
stwem. 
Utalentowany aktor, 
cz??owiek wielkiej kultury, Bie- 
??ow zrozumia?? od razu zasad?? 
nicz?? lini?? mego pomys??u ??? po?? 
kaza?? Miczurina nie na tle cias?? 
nej opowie??ci rodzinno-biogra- 
ficznej, a przede wszystkim ja ?? 
ko wielkiego uczonego, my??li- 
ciela-filozofa i jak o gor??cego 
patriot?? swojej ojczyzny, prze?? 
kszta??caj??cego przyrod?? dla dob 
ra cz??owieka radzieckiego. 
Sztuka wielkich idei 
spo??ecznych 
Zupe??nie zrozumia??e, ??e wie?? 
le uwagi po??wi??cono ostatnie?? 
mu okresowi ??ycia Iwana Mi?? 
czurina, gdy po Wielkiej Rewo?? 
lucji Listopadowej 
stworzono 
dla uczonego wszelkie warunki 
sprzyjaj??ce jego pracy nauko?? 
wej i praktycznej, a dzie??o je?? 
go uzyska??o uznanie ca??ego na?? 
rodu. Film pokazuje, jak ogrom 
nie wiele uwagi okazywali wiel 
kiemu uczonemu tw??rcy pa???? 
stwa radzieckiego ??? Lenin i 
Stalin. 
Z ogromnym zainteresowa?? 
niem ??ledzi?? ca??y nasz tw??rczy 
zesp???? dyskusj?? biologiczn??, 
kt??ra toczy??a si?? latem 1948 r., 
w okresie naszej pracy nad fil?? 
mem. Wyst??pienia ??ysenki i 
jego zwolennik??w nie tylko po?? 
twierdzi??y nasz?? wiar?? w to, ??e 
tworzymy film, kt??ry jest po?? 
trzebny naszemu narodowi, ale 
te?? wnios??y wiele nowego w 
nasze poj??cie o samej postaci 
Miczurina. Stoj??cy na czeie ra?? 
dzieckich agro-biolog??w ??? Tro- 
fim ??ysenko ??? osobi??cie kon?? 
sultowa?? nasz?? prac?? i poczy?? 
ni?? ca??y szereg cennych uwag. 
Praca nad ???Miczurinem??? po?? 
g????bi??a moje przekonanie, ??e 
sztuka filmowa ??? to- sztuka 
wielkich my??li, w ielkich idei 
spo??ecznych.