/143.djvu
Dl
_______________________
Trybuna Luda
f??skstsgidei1Oow??ealco
Jak stworzyli??my
film ???Miczurin???
Na ekranach Zwi??zku Radzieckiego wy??wietlany jest nowy
kolorowy film ???Miczurin??? .
Tw??rc?? filmu oraz autorem sce-
nariusza jest wybitny mistrz radzieckiej sztuki filmowej ???
Aleksander Dow??enko.
W ci??gu 20 lat swojej dzia??alno??ci tw??rczej, Dow??enko wy??
stawi?? 11 film??w, a wiele z nich uzyska??o uznanie ??wiatowe.
Najbardziej znanymi jego filmami s?? Ziemia??? i
???Arsenal??? .
Nov'y film Aleksandra Dow??enki opowiada o ??yciu wielkiego
rosyjskiego uczonego - nowatora, Iwana Miczurina.
Oto co opowiada Aleksander Dow??enko o svjojej pracy nad
filmem ??????Miczurin??? .
szo??e zdj???? robiono z natury, ???wy??
stara??em si?? zawsze tworzy??
filmy, kt??re porusza??y powa??ne
zagadnienia
spo??eczne, histo??
ryczne i naukowe. Swoj?? mis??
j??, jako radzieckiego artysty
pojmuj?? przede wszystkim ja??
ko misj?? dzia??acza spo??ecznego.
My??l filmu o Miczurinie zro??
dzi??a si?? we mnie ju?? dawno,
na kilka lat przed ostatni?? woj
n??. Pierwszy szkic zrobi??em do??
sy?? szybko. W postaci Miczuri??
na, w jego znakomitych dzie??
??ach naukowych o przekszta????
caniu przyrody, odnajdywa??em
odbicie wielu moich w??asnych
ukrytych my??li i d????e??.
W latach tych przebywa??em
w Kijowie, pracowa??em w Stu??
dio Filmowym i cz??sto zasta??
nawia??em si?? nad zagadnienia??
mi, kt??re le??a??y, zdawa??oby si??,
poza obr??bem mojej dzia??alno????
ci jako re??ysera filmowego. W
szczeg??lno??ci interesowa??o mnie
zawsze ogromnie zagadnienie
ogrodnictwa. Gdybym nie byl
re??yserem filmowym, najpew??
niej zaj????bym si?? nauk?? agro-
biologiczn??.
Zagadnienie film u
kolorowego
W ten spos??b idea film u o
Miczurinie zrodzi??a si?? we mnie
z g????bokich przes??anek we??
wn??trznych. Ale jego szybkiej
realizacji przeszkodzi??a wojna.
Dopiero dwa lata temu przy??
st??pi??em do robienia zdj???? do
tego filmu. W ci??gu pracy nad
???Miczurinem???, ca??y nasz zesp????
musia?? przezwyci????a?? niezwyk??e
trudno??ci, w szczeg??lno??ci je ??
??li chodzi o zdj??cia kolorowe.
Kinematografia kolorowa jest
jeszcze sztuk?? stosunkowo m??o??
d?? i cz??sto, m usieli??my szuka??
nowych dr??g. Postawi??em so??
bie za zadanie osi??gn???? taki ro??
dzaj kolor??w, by film nie ro??
bi?? wra??enia malowanego albo
podbarwionego. Wyrzek??em si??
nie tylko jakiejkolwiek gry
barw, tak charakterystycznej
dla ameryka??skich film??w ko??
lorowych i d????y??em przede
wszystkim do tego, by widz
zapomnia?? o kolorach, by
doznawa??
on
wra??enia,
??e
film pokazuje mu ??ycie ta-
[kie, jakim ono Jest. Wi??k-
mie??cie gdzie ??y?? Miczurin ???
by??ym Koz??owie, a obecnie no??
sz??cym imi?? wielkiego ogrod??
nika.
Rola Miczurina zosta??a powie
rzona aktorowi Jaros??awskiego
Teatru Dramatycznego ??? Gry-
gori Bie??owowi. Uwa??a??em za
konieczne osi??gn???? maksymal??
ne podobie??stwo aktora z wiel??
kim uczonym. Wydaje mi si??,
??e wyb??r by?? szcz????liwy. Gdy
przywioz??em Bie??owa, ucharak-
teryzowanego na Miczurina do
domu uczonego, to rodzina, przy
jaciele i uczniowie zdumieni
byli niezwyk??ym
podobie????
stwem.
Utalentowany aktor,
cz??owiek wielkiej kultury, Bie-
??ow zrozumia?? od razu zasad??
nicz?? lini?? mego pomys??u ??? po??
kaza?? Miczurina nie na tle cias??
nej opowie??ci rodzinno-biogra-
ficznej, a przede wszystkim ja ??
ko wielkiego uczonego, my??li-
ciela-filozofa i jak o gor??cego
patriot?? swojej ojczyzny, prze??
kszta??caj??cego przyrod?? dla dob
ra cz??owieka radzieckiego.
Sztuka wielkich idei
spo??ecznych
Zupe??nie zrozumia??e, ??e wie??
le uwagi po??wi??cono ostatnie??
mu okresowi ??ycia Iwana Mi??
czurina, gdy po Wielkiej Rewo??
lucji Listopadowej
stworzono
dla uczonego wszelkie warunki
sprzyjaj??ce jego pracy nauko??
wej i praktycznej, a dzie??o je??
go uzyska??o uznanie ca??ego na??
rodu. Film pokazuje, jak ogrom
nie wiele uwagi okazywali wiel
kiemu uczonemu tw??rcy pa????
stwa radzieckiego ??? Lenin i
Stalin.
Z ogromnym zainteresowa??
niem ??ledzi?? ca??y nasz tw??rczy
zesp???? dyskusj?? biologiczn??,
kt??ra toczy??a si?? latem 1948 r.,
w okresie naszej pracy nad fil??
mem. Wyst??pienia ??ysenki i
jego zwolennik??w nie tylko po??
twierdzi??y nasz?? wiar?? w to, ??e
tworzymy film, kt??ry jest po??
trzebny naszemu narodowi, ale
te?? wnios??y wiele nowego w
nasze poj??cie o samej postaci
Miczurina. Stoj??cy na czeie ra??
dzieckich agro-biolog??w ??? Tro-
fim ??ysenko ??? osobi??cie kon??
sultowa?? nasz?? prac?? i poczy??
ni?? ca??y szereg cennych uwag.
Praca nad ???Miczurinem??? po??
g????bi??a moje przekonanie, ??e
sztuka filmowa ??? to- sztuka
wielkich my??li, w ielkich idei
spo??ecznych.