Wystawa "Śladami Miłosza
po Krakowie" prezentuje miejsca
szczególnie bliskie i ulubione
przez Pisarza, często przez
Niego odwiedzane oraz
instytucje, z którymi był
związany.
Każdy korzystający z
strony www WBP w Krakowie może
podążać ścieżkami Noblisty,
poznając przy tym piękne zakątki
Królewskiego Miasta Krakowa. Do
fotografii i tekstów dołączona
jest mapa Starego Miasta
Krakowa, ze wskazaniem miejsca
opisu, a wybrana bibliografia
zachęca do lektury.
Autorami fotografii są Agnieszka
Będkowska i Jerzy Woźniakiewicz,
tekst i bibliografię opracowała
Iwona Górny przy współpracy
Jadwigi Sulikowskiej.
Wystawa "Śladami Miłosza po
Krakowie" została zrealizowana w
ramach projektu "Rok Czesława
Miłosza w WBP w Krakowie"
współfinansowanego ze środków
Ministerstwa Kultury i
Dziedzictwa Narodowego.
Dom, w którym mieszkał Czesław
Miłosz z żoną Carol
Po
powrocie do
Polski Czesław
Miłosz na
miejsce pobytu
wybrał Kraków,
bo – jak
twierdził – był
„najbardziej
zbliżony do
Wilna”. Wraz z
godnością
Honorowego
Obywatela
Krakowa otrzymał
symboliczne
klucze do
mieszkania przy
ulicy Wojciecha
Bogusławskiego
6. Mieszkał tu
wraz z żoną
Carol
Thigpen-Miłosz.
W mieszkaniu
przy ulicy
Bogusławskiego
Poeta spędził
ostatnie 11 lat
życia. Tutaj
zmarł 14
sierpnia 2004 r.
w wieku 93 lat.
W
niedużym
mieszkaniu
znajduje się
salon z masywnym
biurkiem i
starym
komputerem. W
biurku Miłosz
ukrywał
marcepany, które
– jak zdradza
Agnieszka
Kosińska, jego
osobista
sekretarka –
uwielbiał. Salon
służył Poecie
również jako
gabinet, tutaj
pracował. Ze
względu na
osłabiający się
wzrok korzystał
ze specjalnego
czytnika
tekstów.
Mieszkanie
Czesława Miłosza
przy ulicy
Bogusławskiego
można zobaczyć
po wcześniejszym
umówieniu się z
jego opiekunką
Agnieszką
Kosińską. Jest
to jedyna
możliwość
zwiedzenia go,
bo zgodnie z
decyzją rodziny
mieszkanie
Noblisty
nie zostanie
zamienione na
muzeum.
Ulica
Bogusławskiego
znajduje się na
Starym Mieście,
nieopodal Plant
i Wawelu.
Polecamy:
Rozmowy o Miłoszu / Agnieszka
Kosińska. Warszawa 2010
Zwiedzamy Kraków w trzy dni /
Michał Rożek. Kraków 2008
Zobacz na mapie
Kawiarnia Noworolski (Noworol)
Rynek Główny 1, Sukiennice
Miłosz
lubił chodzić do
kawiarni
Noworolski:
„Bywał u nas
dwa, trzy razy w
tygodniu.
Najczęściej w
godzinach
popołudniowych.
Zamawiał lampkę
koniaku Hennessy,
expresso albo po
prostu herbatę.
Czasem siadał w
ogródku i
obserwował
ludzi, częściej
chował się w
środku z
małżonką,
znajomymi,
książką lub
kartką papieru”.
[Gazeta
Krakowska 2004,
nr 195 (20
VIII), s. 9]. W
księdze gości
wpisał: „Jestem
bywalcem”.
Kawiarnia
Noworolski
mieści się w
Sukiennicach, na
parterze, od
strony kościoła
Mariackiego. W
1910 r.
przyjechał do
Krakowa
cukiernik ze
Lwowa Jan
Noworolski –
szukał miejsca
na pracownię.
Kupił lokal i
stworzył w
Krakowie jedną z
najwytworniejszych
jak na owe czasy
cukiernię, w
stylu
wiedeńskim.
Wnętrze lokalu
projektował
malarz krakowski
Henryk Uziembło,
a polichromie
wykonał Henryk
Dąbrowa-Dąbrowski.
Cukiernia
składała się z
czterech
salonów-buduarów.
W pierwszym
mieścił się
bufet z szeroką
ladą z włoskiego
alabastru. W
drugim ogrodzona
kryształowymi
szybami
biało-czerwona
sala z
rzeźbionymi
krzesełkami
krytymi
czerwonym
pluszem, małymi
stoliczkami i
kanapami. Na
ścianach lustra
i boazeria z
kolumienkami
oraz polichromia
z motywem pawia.
Była to,
zachowana do
dzisiejszych
czasów w stanie
niezmienionym,
Sala Biała (zw.
Czerwoną).
Natomiast Sala
Lustrzana-Liliowa
miała ciemną
boazerię i
owalne lustra.
Malowidła
utrzymane w
stylu secesyjnym
zaprojektowała
Weronika
Noworolska.
Kolejna sala,
Palarnia, miała
ogromne lustro i
podwyższenie dla
palaczy. W
późniejszym
czasie kawiarnię
powiększono, a
wnętrza
nieznacznie
przekształcono.
Kawiarnia
została otwarta
w roku 1912 i
zdobyła
popularność
wśród
krakowskich
elit, artystów i
profesorów,
konkurując z
Jamą Michalika.
Polecamy:
Ojciec i syn / Barbara
Miśkowiec // Dziennik Polski
1994, nr 48 (26–27 II), dod.
Dziennik Pani, nr 23, s. 17
Powrót. Noworolski w Krakowie /
Andrzej Stawiarski // Gazeta
Wyborcza 1991, nr 240 (14 X),
dod. Gazeta w Krakowie, s. 2
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Urbs celeberrima. Przewodnik po
zabytkach Krakowa / Michał
Rożek. Kraków 2006
W Noworolu / Andrzej Kozioł //
Dziennik Polski 2005, nr 42 (19
II), dod. Pejzaż Polski, nr 7,
s. 25
Zobacz na mapie
Café Bistro „Guliwer” ulica
Bracka 6
Tę
niewielką,
zaciszną
restaurację
Czesław Miłosz
odkrył dzięki
żonie. Mimo
bliskości Rynku,
Miłoszowie
znajdywali tu
ciszę i intymny
nastrój. Poeta
najchętniej
zasiadał przy
stoliku numer 6.
„Miłosz bywał w
Guliwerze tak
często, że
wykształciły się
nawet rytuały.
Tutaj zapraszał
gości, tutaj
spotykał się z
rodziną (…).
Przed każdym
wyjazdem na
dłużej do USA
pojawiali się
wspólnie z Carol
na pożegnalnej
kolacji. Na
kolację
przychodzili też
zaraz po
powrocie. Poeta
gustował w
krwistych
befsztykach,
lubił polędwicę,
dobrą wódkę. I
tartę
cytrynową”.
[Gazeta Wyborcza
2004, nr 191 (16
VIII), dod.
Kraków, s. 4]
Cafe Bistro
Guliwer znajduje
się przy ulicy
Brackiej, jednej
z najstarszych
ulic w Krakowie.
Ulica Bracka
biegnie od Rynku
Głównego do
ulicy
Franciszkańskiej
i Placu
Wszystkich
Świętych. U
wylotu ulicy
znajduje się
kościół oo.
Franciszkanów,
nazywanych także
braćmi
mniejszymi i
stąd nazwa ulicy
– Bracka. W
przeciwieństwie
do innych ulic
wychodzących z
Rynku, nie jest
idealnie prosta,
lecz lekko
wygięta. Ta
krzywizna
świadczy o tym,
że jeszcze przed
lokacją miasta w
1257 r. istniała
tu zabudowa,
którą ówcześni
urbaniści
musieli
uwzględnić,
wytyczając nowy
plan Krakowa.
Uliczka jest
krótka, ale
posiada wiele
zabytkowych
domów.
Raz do roku, w
czerwcu ulica
Bracka wraz z
sąsiednią ulicą
Gołębią obchodzi
swoje święto.
Na płycie
Grzegorza
Turnaua „To tu,
to tam” znajduje
się utwór pt.
Bracka, dzięki
czemu ulica
stała się znana
w całej Polsce.
Polecamy:
Encyklopedia Krakowa / red.
Antoni Henryk Stachowski.
Warszawa 2000
Kraków od A do Z / Jan
Adamczewski. Kraków 1992
Zobacz na mapie
Społeczny Instytut Wydawniczy
Znak Dworek Łowczego ulica
Kościuszki 37
Kiedy
po otrzymaniu
przez Czesława
Miłosza Nagrody
Nobla zaczęto
drukować jego
utwory w Polsce,
wydawał je
głównie Znak. W
Znaku też ukazał
się pierwszy w
PRL-u tom
wierszy Miłosza
„Gdzie wschodzi
słońce i kędy
zapada” (1980
r.). Poeta
często bywał w
siedzibie Znaku,
gdzie – jak
wspomina Jerzy
Illg, redaktor
naczelny
wydawnictwa –
„zasiadał na
ulubionej
kanapie, zwanej
później
,,noblowską” i
od razu, na
dzień dobry,
zadawał jakiś
fundamentalny
problemat.”
Społeczny
Instytut
Wydawniczy Znak
jest jedną z
większych
polskich
instytucji
wydawniczych, z
siedzibą w
Krakowie.
Wydawnictwo Znak
zostało założone
w 1959 r. przez
grono
katolickich
intelektualistów
skupionych wokół
„Tygodnika
Powszechnego” i
miesięcznika
„Znak”.
Inicjatorem i
pierwszym
dyrektorem
instytucji był
Jacek
Woźniakowski.
Obecnie funkcję
tę pełni Jerzy
Illg. Do osób
współpracujących
ze Znakiem w
początkowym
okresie
działalności
należeli m.in.
Jerzy Turowicz,
Stanisław
Stomma, Hanna
Malewska. W
czasach PRL-u
wydawnictwo
publikowało
głównie
literaturę
katolicką i
filozoficzną.
Stopniowo, od
lat 80. ukazywać
zaczęły się
pozycje z
dziedziny
historii i
politologii,
pamiętniki i
komentarze
polityczne. Po
roku 1989
przedsiębiorstwo
zaczęło
profilować
ofertę pod kątem
działania na
wolnym rynku i
zwiększać ilość
wydawanych
pozycji. Od
połowy lat 90.
istotną część
publikacji
stanowi polska
oraz obca poezja
i proza, książki
akademickie,
filozoficzne,
religijne oraz
szeroko
rozumiana
literatura
faktu, a także,
od niedawna,
tytuły dla
dzieci. Oficyna
zalicza się do
grupy
najbardziej
prestiżowych
wydawnictw w
kraju.
W ogrodach
wydawnictwa
rośnie dąb
Miłosza.
Polecamy:
Encyklopedia Krakowa / red.
Antoni Henryk Stachowski.
Warszawa 2000
Katalog jubileuszowy Wydawnictwa
„Znak”. Kraków 1999
Kraków. Przewodnik ilustrowany /
Bogusław Michalec. Bielsko-Biała
2004
Zobacz na mapie
Biblioteka Jagiellońska Aleja
Adama Mickiewicza 22
W
holu Biblioteki
Jagiellońskiej
odbywały się
spotkania
autorskie z
Czesławem
Miłoszem.
Biblioteka
Jagiellońska,
główna
biblioteka
Uniwersytetu
Jagiellońskiego
stanowi jedną z
największych
bibliotek w
Polsce. Posiada
status
biblioteki
narodowej.
Historia
Biblioteki
Jagiellońskiej
związana jest
nieodłącznie z
historią
Uniwersytetu
Jagiellońskiego,
stąd za datę jej
utworzenia
uznaje się rok
1364. Jako
jedyna z
wielkich
bibliotek w
Polsce szczyci
się historycznym
księgozbiorem,
organicznie
związanym z
powstawaniem i
rozwojem
uczelni.
Powiększał się w
dużej mierze
dzięki licznym
darom, legatom i
fundacjom,
pochodzącym od
osób związanych
z Wszechnicą
Jagiellońską i
służył jako
warsztat pracy
naukowej i
dydaktycznej.
Większość
najwcześniejszych
kodeksów
rękopiśmiennych
i starodruków
należała do
kolekcji
profesorskich,
które później
dały początek
księgozbiorom
poszczególnych
kolegiów, w tym
największemu z
nich w Collegium
Maius. Rozkwit
biblioteki na
przełomie XIX i
XX w. wiąże się
z osobą Karola
Estreichera,
dyrektora
biblioteki i
twórcy
Bibliografii
Polskiej. Dzięki
niemu znacząco
też wzrosła
liczba
poloników.
Aż do 1940 r.
główną siedzibą
Biblioteki
Jagiellońskiej
był budynek
Collegium Maius.
W latach
1931–1939
postawiono nowy
gmach przy Alei
Mickiewicza.
Zbiory
przeniesiono już
w czasie II
wojny światowej.
Przyrost zbiorów
bibliotecznych
wymusił
rozbudowę gmachu
Biblioteki,
pierwszą w
latach 1963,
drugą w latach
1995–2001.
Polecamy:
Encyklopedia Krakowa / red.
Antoni Henryk Stachowski.
Warszawa 2000
Historia Biblioteki
Jagiellońskiej / pod. red.
Ignacego Zarębskiego. T. 1.
1364–1775. Kraków 1966
Przewodnik po Bibliotece
Jagiellońskiej / Irena Bar.
Kraków 1964
Przewodnik po zabytkach i
kulturze Krakowa / Michał Rożek.
Warszawa 1997
Zobacz na mapie
Rynek Główny
Rynek
Główny był
jednym z
ulubionych
miejsc spacerów
Czesława
Miłosza, lubił
obserwować go z
okien
kawiarenek.
Położony w
centrum Krakowa
Rynek Główny to
najważniejsza
przestrzeń
publiczna miasta
i plac
reprezentacyjny.
Jest największym
rynkiem w
Europie. Ma
wyjątkowe
znaczenie
historyczne,
kulturalne i
społeczne.
Rynek Główny
został wytyczony
w czasie
Wielkiej Lokacji
Krakowa w roku
1257. Powstał z
myślą o
miejscowych i
podążających
szlakami
handlowymi
kupcach, aby
mieli dość
miejsca na
sprzedaż
towarów.
Pozostałością
licznych niegdyś
kramów
kupieckich są
znajdujące się w
centrum Rynku
Sukiennice. Z
każdego boku
placu wychodzą
trzy równoległe
do siebie ulice,
wyjątek stanowi
ulica Grodzka,
która
najprawdopodobniej
istniała już
przed lokacją
miasta. Rynek
znajdował się na
osi Drogi
Królewskiej,
wiodącej od
Barbakanu na
Wawel, którędy
odbywały się
uroczyste wjazdy
króla i legacji
zagranicznych.
Czasy
renesansu i
baroku to
najświetniejszy
okres Rynku
Głównego doby
nowożytnej.
Utrwaliło się
wówczas jego
znaczenie jako
przestrzeni
związanej z
obrzędowością
świecką i
religijną – stał
się miejscem
ogólnopaństwowych
wydarzeń.
Na Rynku
znajdują się
m.in. kościół
św. Wojciecha,
wieża ratuszowa,
Sukiennice,
pomnik Adama
Mickiewicza,
płyty pamiątkowe
oraz rzeźba
Igora Mitoraja.
Przy Rynku
znajdują się:
kościół
Mariacki,
zabytkowe
kamienice i
pałace. Pod
Rynkiem są
olbrzymie
piwnice, m.in.
sławna Piwnica
pod Baranami.
W 2010 r.
otwarto dla
zwiedzających
podziemia Rynku
Polecamy:
Ikonografia Rynku Głównego w
Krakowie / Jerzy Banach. -
Kraków : Towarzystwo Autorów i
Wydawców Prac Naukowych "Universitas",
cop. 1998. (Katalog Widoków
Krakowa / Muzeum Narodowe w
Krakowie. Pracownia Ikonografii
Krakowa. t. 1)
Rynek Główny w Krakowie /
Waldemar Komorowski, Aldona
Sudacka. Wrocław 2008
Rynek krakowski / Antoni Brayer.
Kraków 1952
Rynek krakowski / Tadeusz
Chrzanowski. Warszawa 1972
Przewodnik po zabytkach i
kulturze Krakowa / Michał Rożek.
Warszawa 1997
Zobacz na mapie
Bulwary Wiślane
Rozciągające
się wzdłuż Wisły
i Rudawy tereny
parkowe stanowią
popularne
miejsce
wypoczynkowe
mieszkańców
Krakowa i
przyjeżdżających
turystów.
Bulwary
usytuowane są
pomiędzy
uregulowanym
korytem rzeki a
wałami i murami
oporowymi.
Przebieg
głównego koryta
Wisły na
obszarze Starego
Miasta był
wielokrotnie
zmieniany. Do
XIII w. rzeka
płynęła swym
dzisiejszym
korytem, jednak
na krótko po
lokacji miasta w
1257 r., celem
przybliżenia
rzeki do
wytyczonego
wówczas centrum
miasta,
postanowiono
wybudować zaporę
między Skałką a
Dębnikami.
Główny nurt
Wisły został
skierowany za
Wawelem na
wschód, wzdłuż
dzisiejszych
Plant
Dietlowskich i
Aleją
Daszyńskiego.
Kilka wieków
później
postanowiono
przywrócić dawne
koryto Wisły.
Tak zwana Stara
Wisła została
zakopana w
latach
1878–1880,
tworząc
dzisiejsze
Planty
Dietlowskie i
Aleję
Daszyńskiego.
Umożliwiło to
uregulowanie
rzeki w jej
współczesnym
korycie w latach
1905–1909 i
jednocześnie
utworzenie
bulwarów. W 1991
r. bulwary
wiślane Starego
Miasta,
Zwierzyńca,
Podgórza i
Dębnik
administracyjnie
podzielono na
mniejsze odcinki
i nadano im
nazwy. Bulwary
na lewym brzegu
Wisły w
kolejności od
góry rzeki to:
Bulwar Rodła,
Bulwar
Czerwieński,
Bulwar Inflancki
i Bulwar
Kurlandzki.
Natomiast
bulwary leżące
na prawym brzegu
Wisły w
kolejności od
góry rzeki to:
Bulwar Poleski,
Bulwar Wołyński
i Bulwar
Podolski.
Bulwary wiślane
stanowią obiekt
techniki
urbanistycznej
na trasie
Krakowskiego
Szlaku Techniki
utworzonego w
2006 r.
Polecamy:
Encyklopedia Krakowa / red.
Antoni Henryk Stachowski.
Warszawa 2000
Krakowskie Stare Miasto.
Ścieżkami władców, artystów i
alchemików / Maciej Miezian.
Kraków 2004
Nieznany portret Krakowa /
Barbara Zbroja, Konrad Myślik.
Kraków 2010
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Zobacz na mapie
Wydawnictwo Literackie ulica
Długa 1
Czesław Miłosz
dzielił
sprawiedliwie
swój czas
pomiędzy dwóch
krakowskich
wydawców: Znak i
Wydawnictwo
Literackie.
Często bywał w
sali
Mehofferowskiej
i pokojach
redakcyjno-konferencyjnych
Wydawnictwa
Literackiego.
Wydawnictwo
Literackie
powstało w 1953
r. Wydaje
literaturę
piękną polską i
obcą, klasyczną
i współczesną,
publikacje
naukowe i
popularnonaukowe
z zakresu
humanistyki.
Ważną dziedzinę
działalności
wydawnictwa
stanowią
Cracoviana.
Wydawnictwo
kreuje i promuje
najciekawsze
zjawiska
literackie oraz
najwybitniejszych
twórców
literatury
polskiej i
zagranicznej.
Wśród autorów
związanych z
oficyną są
polscy nobliści
Czesław Miłosz i
Wisława
Szymborska.
Wydawnictwo
Literackie jest
jedynym w Polsce
wydawcą dzieł
Witolda
Gombrowicza.
Wydawnictwo
specjalizuje się
w opracowaniach
krytycznych
klasyki
polskiej.
Dom Pod
Globusem, w
którym mieści
się siedziba
Wydawnictwa
Literackiego,
został
wzniesiony w
latach
1904–1906, jako
siedziba Izby
Handlowo-Przemysłowej.
Stanowi jeden z
najlepszych
przykładów
architektury
wczesnego
modernizmu. Sala
Mehofferowska
znajduje się na
piętrze budynku.
Jej dekorację
wykonał Józef
Mehoffer,
dzieląc ściany
sali na trzy
sfery. Dolna
została pokryta
jasną dekorowaną
boazerią i
opatrzona
mosiężnymi
ozdobami. Sferę
środkową i górną
rozdzieloną
jednobarwnym
pasem,
wypełniają
motywy
geometryczne i
kwiatowe.
Kolorystycznie
dekoracja
zdominowana jest
przez bladą
zieleń z
akcentami
żółcieni i
czerwienią
kwiatów. Na
ścianie
prezydialnej
znajduje się
płótno
„Poskromienie
żywiołów”. W
1918 r. w
miejscu zdjętego
popiersia
cesarza
Franciszka
Józefa I
umieszczono
płaskorzeźbę
Orła Polskiego.
Polecamy:
Biegną dalej. 50-lecie
Wydawnictwa Literackiego / Jerzy
Wolak // Notes Wydawniczy 2003,
nr 7/8, s. 28-31
Dom pod Globusem / Zbigniew
Beiersdorf, Jacek Purchla.
Kraków 1988
Kraków / Jan K. Ostrowski.
Warszawa 1992
Kraków. Przewodnik ilustrowany /
Bogusław Michalec. Bielsko-Biała
2004
Zobacz na mapie
Dom Plastyków ulica Łobzowska 3
W
roku 1941, gdy
Czesław Miłosz
przyjechał z
Jerzym
Andrzejewskim do
Krakowa,
odwiedził
kawiarnię Domu
Plastyków. Na
owe czasy był to
budynek
nowoczesny – jak
określano
„architektonicznie
doskonały”.
Można było
spotkać tam
artystów różnych
profesji.
W budynku przy
ulicy
Łobzowskiej 3
mieści się
siedziba
krakowskiego
oddziału Związku
Polskich
Artystów
Plastyków.
Budynek został
wybudowany w
1934 r. na
miejscu
wyburzonych
zabudowań
Górnego Młyna,
ze składek i
darów artystów
środowiska
krakowskiego,
według projektu
prof. Adolfa
Szyszko-Bohusza.
Architektura
nawiązuje do
najmodniejszych
w tym czasie
trendów, w
założeniu do
awangardy
europejskiej.
Jest jednym z
najlepszych w
Krakowie
przykładów
architektury
funkcjonalistycznej.
Od 1968 r. w
budynku mieści
się Galeria
Pryzmat.
ZPAP Okręg
Krakowski
prowadzi
działalność w
zakresie
integracji
zawodowej
artystów
plastyków,
ochrony prawnej
statusu artysty
w społeczeństwie
oraz
zabezpieczania
warunków do
pracy twórczej,
animowania
wszelkiej
aktywności na
rzecz rozwoju
kultury i
sztuki,
kreowania i
promowania
różnorodnych
form aktywności
twórczej,
udzielania
pomocy socjalnej
swoim członkom.
Jest
zorganizowaną
instytucjonalnie
formą
reprezentacji
środowiska
artystycznego
wobec władz
państwowych oraz
partnerem wobec
władz i
instytucji na
forum
międzynarodowym.
Działając w
strukturze
ogólnopolskiej,
stanowi
najbardziej
liczne w Europie
stowarzyszenie
artystów
profesjonalnych
zajmujących się
plastycznymi
dziedzinami
sztuki.
Polecamy:
Kraków od A do Z / Jan
Adamczewski. Kraków 1992
Przewodnik literacki po Krakowie
i województwie małopolskim / Ewa
Zamorska-Przyłuska. Kraków 2010
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Zabytkowy modernizm. Dom
Plastyków – do rejestru / (AN)
// Dziennik Polskie 202, nr 150
(29 VI), dod. Kronika Krakowa,
s. 11
Zobacz na mapie
Kościół św. Idziego ulica
Grodzka 67
(…)
Na niedzielne
msze Miłosz
chodził do
małego kościółka
Świętego Idziego
pod Wawelem. Tam
o ustalonej
godzinie
odbywały się
msze w języku
angielskim. To
bardzo ważne, bo
Miłosz chodził
do kościoła z
żoną Carol,
która była
Amerykanką. (…)
[Przegląd
Powszechny 2011,
nr 1, s. 98]
Zabytkowy
gotycki kościół
rzymskokatolicki
znajdujący się
tuż pod Wawelem
przy Drodze
Królewskiej.
Został zbudowany
w pierwszej
połowie XIV w.
Obraz Patrona
kościoła św.
Idziego datowany
na początek XVII
w. jest
anonimowego
autora. Obraz
ten w
przeszłości
otoczony był
czcią i uważany
za cudowny. W
pierwszej
połowie XX w.
były przy nim
wota. Stalle w
prezbiterium są
z różnobarwnych
marmurów,
wapienia
pińczowskiego,
piaskowca i
alabastru.
Ołtarz główny,
późnorenesansowy
z początku wieku
XVII z figurami
świętych oraz
dwa ołtarze
barokowe i
ambona są z tego
samego okresu, z
gwiaździstym
baldachimem i
figurą św. Jana
na szczycie.
Krucyfiks z
około 1520 r. i
figury Matki
Boskiej, św.
Jana z około
roku 1470
umieszczono na
barokowej
siedemnastowiecznej
belce o wykroju
trójlistnym. W
kościele można
podziwiać
również obraz
Matki Boskiej z
Dzieciątkiem z
XVI w., na desce
i inne bardzo
ciekawe zabytki
gotyckie,
renesansowe,
barokowe i
współczesne.
W latach 80. do
remontu kościoła
św. Idziego
przyczynił się
dominikanin o.
Adam Studziński
(generał brygady
Wojska
Polskiego,
harcmistrz
Związku
Harcerstwa
Polskiego) i
uczynił z niego
miejsce spotkań
harcerzy i
kombatantów.
Rozpoczął tam
działania
duszpasterstwa
harcerskiego,
które organizuje
msze i
rekolekcje dla
harcerek i
harcerzy.
Na placu przed
kościołem
znajduje się
Krzyż Katyński
(1990).
Polecamy:
Altera Roma. Święte miejsca
Krakowa / Michał Rożek. Kraków
2007
Leksykon kościołów Krakowa /
Michał Rożek, Barbara Gondkowa.
Kraków 2002
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
W jakimś sensie Miłosz był
idealistą / z Agnieszka
Kosińską, osobista sekretarką
Czesława Miłosza, w mieszkaniu
poety w Krakowie, z okazji
wydania jej książki „Rozmowy o
Miłoszu”, rozmawiają Emilia
Kolinko, Tomasz Jędrzejewski i
Katarzyna Grabarczyk // Przegląd
Powszechny 2011, nr 1, s. 86–105
Zobacz na mapie
Wydawnictwo „Tygodnika
Powszechnego” ulica Wiślna 12
Tygodnik
Powszechny
ukazuje się od
1945 r.,
założony został
przez ks.
kardynała Adama
Stefana Sapiehę.
Jest to
czasopismo
katolickie o
tematyce
społeczno-kulturalnej.
Od 1999 r.
redaktorem
naczelnym
tygodnika jest
ks. Adam
Boniecki. Od
2011 r. – Piotr
Mucharski.
Na łamach
„Tygodnika”
przez lata
publikował swoje
wiersze Czesław
Miłosz, który w
1945 r.
przygotował dla
pierwszego
redaktora
naczelnego
Jerzego
Turowicza
rękopiśmienny
tomik „Wierszy
pół-perskich”.
Jak sam pisał:
„Z pewnych
względów lubię
być drukowany w
„Tygodniku” (…)
Te względy są
przede wszystkim
natury
przyjacielskiej
i, nazwijmy to
tak,
wdzięcznościowej”.
[Metafizyczna
pauza. Kraków
1989]
Po
otrzymaniu
Nagrody Nobla
jedynym polskim
pismem, na
którego łamach
Miłosz
zamieszczał
swoje wiersze
był właśnie
„Tygodnik
Powszechny”.
Fundacja
Tygodnika
Powszechnego
przyznaje Medal
świętego Jerzego
"za zmagania ze
złem i uparte
budowanie dobra
w życiu
społecznym
ludziom, którzy
wykazują
szczególną
wrażliwość na
biedę, krzywdę,
niesprawiedliwość
i wrażliwość tę
wyrażają
czynem".
Polecamy:
Pół wieku pod włos, czyli
życie codzienne „Tygodnika
Powszechnego” w czasach
heroicznych / Jacek Żakowski.
Kraków 1999
Zobacz na mapie
Kamienica przy ulicy św. Tomasza
26 Mieszkanie nr 11
W
roku 1944 r. po
upadku powstania
warszawskiego
Czesław Miłosz
wyjechał, wraz z
żoną Janiną i
teściową, z
Warszawy.
Najpierw
zatrzymał się
Janisławicach,
zimą przybył do
majątku
Turowiczów w
Goszycach, tam
spędził
Sylwestra i
widział
przemarsz wojsk
Armii Czerwonej,
potem wyruszył
do Krakowa.
Szukał
mieszkania.
Najpierw
zamieszkał przy
ulicy Krupniczej
w Domu
Literatów. W
znalezieniu
lokum pomógł mu
przypadkowo
spotkany Adam
Ważyk. I tak,
wraz z Brezami
Miłosz
zamieszkał w
kamienicy przy
ulicy Tomasza 26
pod numerem 11.
Tam odwiedzali
ich znajomi,
pili herbatkę i
dyskutowali o
nowej
rzeczywistości,
postrzeganą
przez Miłosza
bardzo ponuro.
Z mieszkaniem
przy ulicy
Tomasza związana
jest pewna
szafa, która
służyła
przyszłemu
Nobliście za
miejsce nocnego
odpoczynku.
Ulica św.
Tomasza to jedna
z ulic na Starym
Mieście w
Krakowie. Jest
to bardzo stara
ulica z pięknymi
kamienicami.
Została
wytyczona na
podstawie planu
lokacyjnego z
roku 1257. To
przy niej stoją:
kamienica „Badeniowska”,
Grand Hotel
powstały z
połączenia
kamienic „Wężychowskiej”,
„Wierzbięcińskiej”,
Hotel Saski, to
pod numerem 17
mieści się
słynny kabaret
Loch Camelot, na
rogu ulic św.
Tomasza i
Floriańskiej 15
w kamienicy „Pod
Wiewiórką”
mieściła się
drukarnia
Piotrkowczyków,
która rozpoczęła
działalność w
roku 1578 i
przetrwała do
1674 r., wtedy
została darowana
Akademii
Krakowskiej z
przeznaczeniem
na drukarnię
akademicką, a na
rogu ulic
Tomasza i
Szpitalnej
mieści się
barokowy kościół
z XVII w. pod
wezwaniem św.
Tomasza
Apostoła. W
latach 1955–1990
ulica nosiła
nazwę Ludwika
Solskiego. Łączy
ulice:
Sławkowską, św.
Jana,
Floriańską,
Szpitalną i św.
Krzyża.
Czesław Miłosz
lubił ulicę
Tomasza – jak
twierdził
przypominała mu
Wilno.
Polecamy:
Katalog zabytków sztuki w
Polsce. t. 4. Miasto Kraków, cz.
3. Kościoły i klasztory
Śródmieścia, Kraków 1978
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
http://idacdonikad2.blox.pl/2009/09/Ul-sw-Tomasza.html
Zobacz na mapie
Planty
To
miejsce w
Krakowie
wyjątkowe, nie
sposób
spacerować po
Krakowie
ominąwszy
szeroki pas
zieleni
okalający Stare
Miasto. Czesław
Miłosz
szczególnie
upodobał sobie
Planty w rejonie
ulic Gertrudy i
klasztoru oo.
dominikanów.
Planty
powstały na
miejscu
fortyfikacji
otaczających
miasto: murów
obronnych oraz
położonej na ich
przedpolu fosy i
wałów ziemnych.
Był to grząski,
zaniedbany teren
pełniący rolę
śmietniska i
rowu na ścieki
miasta. W roku
1820 podjęto
decyzję o
utworzeniu
"ogrodów
miejskich" na
miejscu
wyburzonych na
początku XIX w.
murów (stąd
nazwa Planty –
od splantowania,
czyli
wyrównania,
uporządkowania
terenu.
Kierownictwo
robót objął
znany społecznik
ziemianin
Florian
Straszewski,
który w 1830 r.
założył fundację
z przeznaczeniem
na utrzymanie
Plant.
Najpierw
posadzono
drzewa, rośliny
egzotyczne,
założono
trawniki,
wybudowano nawet
pawilon
koncertowy,
potem w 1880 r.
postanowiono o
ozdobieniu Plant
pomnikami
sławnych
Polaków. Planty
stały się
miejscem spotkań
i spacerów, a
nawet
uroczystości
narodowych. W
latach 80-tych
ub. wieku ogród
miejski poddano
rewitalizacji,
upiększono o
stylowe lampy,
ławki, założono
nowe klomby,
dosadzono
drzewa.
Nie raz na
jednej z
ławeczek siadał
Poeta,
odpoczywał,
dumał,
obserwował…
Polecamy:
Katalog zabytków sztuki w
Polsce. T. 4. Miasto Kraków. Cz.
10. Śródmieście. Mury obronne i
Planty, Rynek Główny / pod red.
Michała Myślińskiego [t.
niniejszy oprac. Maria
Augustynowicz et al.]. Warszawa
2005
Planty Krakowskie / Franciszek
Klein. Kraków 1914
Planty krakowskie / Joanna
Torowska. Kraków 2003
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Rewaloryzacja zespołów
zabytkowych Krakowa / Jan Skiba.
Kraków 1976
http://www.virtualvisiting.pl/panorama-360-Planty-Krakow.html
Zobacz na mapie
Hotel „Grand” ulica Sławkowska
5-7
W
roku 1990
Czesław Miłosz
zajmował
apartament Grand
Amore w Hotelu
Grand. W księdze
pamiątkowej
hotelu jest jego
bardzo miły
wpis: Z
podziękowaniem
dla szefa kuchni
i miłej
obsługi”. Miłosz
zajmował
apartament,
który niegdyś
był salonem
księżnej
Marceliny
Czartoryskiej.
Na belkowanym
suficie
namalowane są
amory, sławiące
miłość we
wszystkich
językach.
[Gazeta
Krakowska. 2004,
nr 195 (20
VIII), s. 9, 11,
il.]
Grand Hotel
powstał w
połowie XIX w. z
połączenia
XVI-wiecznych
kamienic „Wężychowskiej”,
„Wierzbięcińskiej”.
Architektem był
Tadeusz
Stryjeński.
Posiada 62
pokoje. Obecnie
dziedzińce obu
kamienic są
nakryte szklanym
dachem. Wewnątrz
znajduje się
sala
restauracyjna na
planie
ośmiokąta,
nazywana
Lustrzaną.
Znajduje się w
nim także
Kawiarnia
Wiedeńska, Cafe
Bar oraz galeria
sztuki.
Polecamy:
Grand Hotel w Krakowie /
Irena Homola-Skąpska. Kraków
[2005]
Katalog zabytków sztuki w
Polsce. T. 4. Miasto Kraków. Cz.
10. Śródmieście. Mury obronne i
Planty, Rynek Główny / pod red.
Michała Myślińskiego [t.
niniejszy oprac. Maria
Augustynowicz et al.]. Warszawa
2005
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Zobacz na mapie
Kawiarnia „Pod Bambusem”
(obecnie Cafe Bambus) Rynek
Główny 27
Czesław
Miłosz był
częstym gościem
kawiarenki.
Siadywał przy
oknie, stamtąd
obserwował, co
dzieje się na
Rynku, lubił
obserwować ludzi
przechodzących
lub spędzających
czas w pobliżu
Cafe Bambus.
Cafe Bambus
mieści się w
kamienicy Pałac
Pod Baranami, na
rogu Rynku
Głównego i ulicy
św. Anny.
Pomieszczenia są
przestronne z
barokowymi
elementami
architektonicznymi.
Lokal powstał na
początku lat 90.
Polecamy:
Ikonografia Rynku Głównego w
Krakowie / Jerzy Banach. -
Kraków : Towarzystwo Autorów i
Wydawców Prac Naukowych „Universitas”,
cop. 1998. (Katalog Widoków
Krakowa / Muzeum Narodowe w
Krakowie. Pracownia Ikonografii
Krakowa. t. 1)
Katalog zabytków sztuki w
Polsce. T. 4. Miasto Kraków. Cz.
10. Śródmieście. Mury obronne i
Planty, Rynek Główny / pod red.
Michała Myślińskiego [t.
niniejszy oprac. Maria
Augustynowicz et al.]. Warszawa
2005
Artur Potocki i jego pałac „Pod
Baranami” w Krakowie / Anna
Palarczykowa ; Towarzystwo
Miłośników Historii i Zabytków
Krakowa. - Kraków 1995.
(Biblioteka Krakowska, nr 134)
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Zobacz na mapie
Restauracja „Pod Baranem” ulica
Gertrudy 21
Restauracja
znana i
odwiedzana przez
wielu znanych
ludzi, w tym też
przez Czesława
Miłosza i
Wisławę
Szymborską,
bywali w niej
też m.in. Adam
Zagajewski,
Maryla Rodowicz,
Beata Rybotycka,
Krzysztof
Jasiński, Michał
Rusinek oraz
gen. Broni
Mieczysław
Bieniek.
Restauracja
usytuowana
nieopodal
Wawelu, serwuje
dania kuchni
staropolskiej.
Działa od 1997
r.
Zobacz
na mapie
Uniwersytet Jagielloński
Na
początku 1989 r.
Czesław Miłosz
przyjechał do
Krakowa, aby
odebrać tytuł
Doktora Honoris
Causa
Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Od tego momentu
Poeta odwiedza
Kraków coraz
częściej i
chętniej, w
pewnym momencie
można było
mówić, że
mieszka w dwóch
miejscach na
raz: w Berkeley
i Krakowie.
Uniwersytet
Jagielloński,
najstarsza
polska uczelnia
wyższa, jeden z
najstarszych
uniwersytetów na
świecie,
mieszczący się w
Krakowie.
Pierwszy
uniwersytet w
Polsce,
wzorowany na
Uniwersytecie
Bolońskim
(założonym 1088
r.) jednym z
najstarszych i
najważniejszych
uniwersytetów
Zachodniego
Świata. Według
ogólnoświatowego
rankingu
opublikowanego
przez The Times
Higher Education
Suplement jest
najlepszą
uczelnią w
Polsce. Jako
jedyna uczelnia
w kraju,
Uniwersytet
Jagielloński
jest członkiem
wielu
stowarzyszeń
zrzeszających
najbardziej
prestiżowe
uniwersytety
świata, m.in.
Grupy Coimbra
czy Europaeum.
Uniwersytet
Jagielloński
został założony
w roku 1364 w
dzielnicy
Krakowa zwanej
onegdaj
Kazimierz.
Uczelnia
powstała dzięki
fundacji
Kazimierza III
Wielkiego a
odnowiona
została w 1400
r. przez
Władysława II
Jagiełłę z
fundacji Jadwigi
Andegaweńskiej.
W 1817 r. nadano
mu nazwę
Jagielloński, by
podkreślić jego
związki z tą
dynastią.
Uniwersytet
Jagielloński
posiada obecnie
cztery odrębne
kampusy oraz
budynki
rozproszone w
różnych
częściach
Krakowa, poza
kampusami.
Uniwersytet
Jagielloński
prowadzi 10
muzeów, które
prezentują
zbiory dotyczące
historii
uniwersytetu i
jego wydziałów,
oraz zbiory
eksponatów z
niektórych
dziedzin wiedzy
gromadzonych
przez stulecia
przez
krakowskich
naukowców.
Najcenniejsze
zbiory znajdują
się w Muzeum
Uniwersytetu
Jagiellońskiego,
które mieści się
w historycznym
budynku
Collegium Maius.
Znajdują się tam
m.in. Globus
Jagielloński,
jeden z
pierwszych
globusów, na
którym oznaczono
nowy kontynent –
Amerykę,
przyrządy
używane przez
Mikołaja
Kopernika,
drewnianą rzeźbę
króla Kazimierza
Wielkiego z XIV
w.
Polecamy:
Alma Mater Jagiellonica /
Stanisław Dziwisz. Kraków [2005]
Dzieje Uniwersytetu
Jagiellońskiego / Krzysztof
Stopka, Andrzej K. Banach,
Julian Dybiec. Kraków 2000
Historyja Uniwersytetu
Jagiellońskiego / Kazimierz
Morawski. Kraków 1900
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
http://dziedzictwo.polska.pl/katalog
Zobacz na mapie
Dom Literatów ulica Krupnicza 22
Na
początku roku
1945 poeta
przybył do
Krakowa
wyzwolonego
właśnie przez
Armię Czerwoną i
wprowadził się z
żoną Janiną do
Domu Literatów
przy Krupniczej
22, było tam
dosyć ciasno i
zbyt gwarno,
dlatego Pisarz
poszukiwał
innego lokum –
wkrótce
przeniósł się na
ulicę św.
Tomasza 26.
„Bardzo lubię
Kraków. Kraków
podoba mi się,
bo jest to
prawdziwe miasto
uniwersyteckie,
ale takiego
rozmiaru, który
jest jeszcze
ludzki (…)
[http://www.karnet.krakow.pl/aktualnosci/literatura/18/krakow-czeslawa-milosza.html].
Dom przy
Krupniczej 22 to
dawna kamienica
czynszowa z
dwoma oficynami.
Wybudowana na
początku XX w. W
1945 r. budynek
stał się
siedzibą
nowopowstałego
Związku
Literatów. W
sali głównej
zrobiono
stołówkę,
miejsce zebrań,
odczytów. Na
piętrze były
biuro, gabinet
prezesa,
biblioteka i
pokój gościnny.
W latach
1945–1957 w Domu
Literatów
mieszkało wielu
pisarzy,
artystów,
częstym gościem
był Czesław
Miłosz. Ze
względu na tak
liczne i
znakomite grono
mieszkańców
kamienicę przez
jakiś czas
nazywano Domem
40 Wieszczów,
lub Czworakami
dla Literatów.
Panowała w nim
iście rodzinna
atmosfera.
Jednak część
literatów
znalazła dla
siebie
mieszkania w
lepszych
warunkach i
opuściła
kamienicę. W
1978 r. literaci
od ówczesnych
władz otrzymali
budynek przy
Kanoniczej 7. W
1983 r. ZLP
został
rozwiązany a w
jego miejsce
powstał nowy
związek
Stowarzyszenie
Pisarzy
Polskich, który
obecnie urzęduje
przy ulicy
Kanoniczej. Z
czasem kamienica
opustoszała i
straciła
charakter
miejsca
toczącego się
życia środowiska
literackiego i
artystycznego.
Domu Literatów
poświęcił dwa
utwory Tadeusz
Kwiatkowski:
Niedyskretny
urok pamięci
(1982) i
Panopticum
(1995).
Polecamy:
Encyklopedia Krakowa / red.
Antoni Henryk Stachowski.
Warszawa 2000
Muzy na Krupniczej / Władysław
Bodnicki. Kraków 1982
Zobacz na mapie
Skałka Kościół śś. Michała i
Stanisława, Krypta Zasłużonych
ulica Skałeczna 15
27
sierpnia 2004 r.
Czesław Miłosz
został pochowany
na skałce w
Krypcie
Zasłużonych.
Wcześniej Miłosz
był na Skałce z
Jerzym
Andrzejewskim w
lecie 1941 r. po
odwiedzeniu w
Krzeszowicach
Kazimierza Wyki.
Niezwykła
historia, bardzo
znacząca i
złożona.
Opowiada o tym
Andrzejewski
(nie wymieniając
nazwiska
wyklętego w PRL
przyjaciela) w
przedmowie do
Lorda Jima
Josepha Conrada,
gdyż decyzję o
emigracji
wielkiego
prozaika, nota
bene jednego z
krakowskich
bohaterów
Traktatu
poetyckiego,
skojarzył ze
swoim i Miłosza
impulsem, pod
wpływem którego
„poczęli się ze
Skałki w
milczeniu
wycofywać, zrazu
powoli, nieomal
na palcach,
później w miarę
oddalania się
coraz bardziej
przyspieszonymi
krokami”
[http://www.karnet.krakow.pl/aktualnosci/literatura/18/krakow-czeslawa-milosza.html]
Skałka
to potoczna nazwa kompleksu
sakralnego – kościoła św.
Michała i przylegającego do
niego klasztoru paulinów przy
ulicy Skałecznej 15. Jest to
sanktuarium męczeństwa św.
Stanisława, biskupa
krakowskiego, znajdujące się
niedaleko Wawelu, nad Wisłą, na
niewielkim wzgórzu, zbudowanym z
białego wapienia jurajskiego. Z
kościołem na Skałce związana
jest historia króla Bolesława
Śmiałego i biskupa krakowskiego
Stanisława. W roku 1079 biskup
został za zdradę stanu skazany
przez króla na śmierć i ścięty
(wg legendy właśnie na Skałce),
ale w konsekwencji król musiał
opuścić kraj. Kościół uznał
biskupa świętym i kanonizował go
w roku 1253. Papież Innocenty IV
jako podstawę kanonizacji uznał
cuda czynione nad grobem
biskupa.
Rolę Skałki jako
panteonu
narodowego
utrwalił zwyczaj
specjalnych
uroczystych
pogrzebów, które
zaczynały się u
pijarów, w farze
Mariackiej czy u
franciszkanów. W
latach zaborów
ta tradycja
stała się
wyrazem
patriotyzmu. W
każdym roku – 28
listopada – w
rocznicę śmierci
Stanisława
Wyspiańskiego,
odbywa się w
Krypcie
Zasłużonych
żałobna msza św.
W 750. rocznicę
kanonizacji
biskupa
Stanisława, w
2005 r. Kościół
na Skałce
otrzymał
przywileje
Bazyliki
rzymskiej z
honorowym
tytułem Bazyliki
Mniejszej. Był
to dar Ojca
Świętego Jana
Pawła II na
zakończenie Roku
Świętego
Stanisława.
Polecamy:
Nieśmiertelni. Krypta
Zasłużonych na Skałce / pod red.
Franciszka Ziejki. Kraków 2010
Sarkofag Poety / (mas) // Gazeta
Krakowska 2004, nr 199 (25
VIII), s. 1, 8
Skałka. Kościół i klasztor
paulinów w Krakowie / [red. Jan
Mazur, teksty Stanisław J.
Dziedzic]. Kraków 1999
Wawel i Skałka. Panteony polskie
/ Michał Rożek. Wrocław 1995
http://www.skalka.paulini.pl/page,2.html
Zobacz na mapie
Dom pod Trzema Koronami ulica
Kanonicza 7
Czesław
Miłosz jak tylko
mógł to bywał w
siedzibie
Stowarzyszenia
Pisarzy Polskich
mieszczącego się
na piętrze
kamienicy. SPP –
zrzeszenie
twórcze założone
w 1989 r. w
Warszawie, jako
kontynuacja
rozwiązanego w
roku 1983 przez
władze państwowe
Związku
Literatów
Polskich (ZLP).
Zaglądał też do
kawiarni U
Literatów
mieszczącej się
na parterze, tu
spotykał się ze
znajomymi.
Kanonicza to
ulica osady Okół
pod samym
Wawelem,
przyłączona do
Krakowa w 1401
r. Znajdowały
się tutaj domy
kanoników
katedralnych
(księży
zarządzających
katedrą).
Przedłużenie
południowej
pierzei stanowił
niegdyś mur
obronny wraz z
Bramą Poboczną.
Do dziś
zachowało się
wiele
renesansowych i
barokowych
kamienic z
ozdobnymi
portalami.
Kamienica nr 7
zwana też Dom
pod Trzena
Koronami to
dwukondygnacyjny,
jednotraktowy i
pięcioosiowy
budynek
frontowy.
Powstał w II
połowie XIV w. z
fundacji
kanonika Nawoja
Topora z Tęczyna.
Z tego też czasu
pochodzi
niewielkie
okienko w
skromnym
kamiennym
obramieniu,
tkwiące jakby
przypadkowo na
parterze fasady.
Kamienica
posiada sień
przejezdną,
wyjątkowo
umieszczoną w
osi bocznej. Dom
został
przebudowany po
pożarze w 1455 i
z tamtych lat
pochodzą piwnice
oraz ceramiczna
posadzka na
pierwszym
piętrze.
Przebudowywano
go jeszcze kilka
razy (po 1504, a
przed 1523 z
inicjatywy
kanonika Jana
Karnkowskiego).
W XVI w.
zbudowano
galerię arkadową
od strony
dziedzińca. W
XIX w. zburzono
oficyny. Dom
został
gruntownie
odnowiony w
latach
1975–1979.
Na parterze
nadal działa
kawiarnia „U
Literatów“,
gdzie może
wstąpić każdy
strudzony
zwiedzaniem
turysta. Wnętrze
zachwyca
stylowym
wyposażeniem, z
późnorenesansową
kolumną
międzyokienną w
pierwszej izbie.
Do niej prowadzą
kute w blasze
późnogotyckie
wrota z początku
wieku XVI.
W kawiarni można
zobaczyć też
Tarczę Bractwa
Dzwonników
Zygmunta. Po
dzwonieniu
Członkowie
Bractwa
tradycyjnie
spotykają się w
kawiarni przy
kuflu piwa.
Każdy z
dzwonników ma
swój kufel
opatrzony
imieniem i
nazwiskiem oraz
numerem podług
starszeństwa.
Polecamy:
Dom Literatów na Kanoniczej /
(J.S.) // Krak 1984, nr 4, s.
17-18
Encyklopedia Krakowa / red.
Antoni Henryk Stachowski.
Warszawa 2000
Przewodnik po architekturze
Krakowa / Marcin Fabiański,
Jacek Purchla. Kraków 2000
Żal tylu lat tradycji / (PSZ) //
Dziennik Polski 2008, nr 58 (8
III), dod. Kronika Krakowa, s. 2
Zobacz na mapie
Cmentarz Rakowicki - Grób ojca
Czesława Miłosza, Aleksandra
Miłosza
W
1959 r. zmarł w
Krakowie jego
ojciec,
Aleksander,
pochowany na
cmentarzu
Rakowickim
(kwatera LXIII,
rząd 11, miejsce
18). Dopiero w
czerwcu 1981 r.
mógł odwiedzić
grób ojca. Poetę
witano już jako
laureata Nagrody
Nobla.
Jedna z
największych
nekropolii w
Krakowie, jego
powierzchnia
wynosi 42 ha.
Cmentarz jest
zabytkiem o
dużej wartości
historycznej i
artystycznej.
Część nagrobków
jest dziełem
znanych
architektów,
m.in. Teofila
Żebrawskiego,
Feliksa
Księżarskiego,
Jakuba
Szczepkowskiego,
Sławomira
Odrzywolskiego,
a także
rzeźbiarzy:
Wacława
Szymanowskiego,
Tadeusza
Błotnickiego,
Karola Hukana.
Obecnie na
Cmentarzu
Rakowickim mogą
być pochowani
tylko
właściciele
rodzinnych
grobowców lub
osoby zasłużone
dla Krakowa. W
1981 r. powołano
Obywatelski
Komitet
Ratowania
Krakowa, w
ramach którego
działa komisja
ds. Ratowania
Cmentarzy
Krakowa i Ziemi
Krakowskiej.
OKRK organizuje
coroczne kwesty
prowadzone przez
znanych
artystów,
harcerzy i
włodarzy miasta
na rzecz
ratowania
zabytkowych
grobowców i
nagrobków.
Polecamy:
Cmentarz Rakowicki w Krakowie
/ Karolina Grodziska-Ożóg.
Kraków 1087
Cmentarze Krakowa / Anna Więcek,
Mariusz Gotfryd. Kraków 2004
Zobacz na mapie
Dziękujemy za
umożliwienie
wykonania
fotografii w
mieszkaniu
Czesława Miłosza
pani Agnieszce
Kosińskiej, jak
również za
udostępnienie
swoich wnętrz
Dyrekcjom
Społecznego
Instytutu
Wydawniczego
Znak, Biblioteki
Jagiellońskiej,
Wydawnictwa
"Tygodnika
Powszechnego"
oraz
Właścicielom
Kawiarni
Noworolski w
Sukiennicach,
Café Bistro
"Guliwer" przy
ul. Brackiej 6,
Café Bambus przy
Rynku Głównym 27
oraz Kawiarni "U
Literatów" przy
ul. Kanoniczej
7.
|